Thursday, December 31, 2009

PERKAHWINAN DR ROSLI DAN BUNG MOKHTAR


Apa yang membezakan antara perkahwinan dua orang pemimpin politik ini iaitu Dr. Rosli Allani (Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Kelantan) dan Datuk Bung Mokhtar (Ahli Parlimen BN dari Kinabatangan Sabah). Kedua-dua mereka telah mempunyai isteri masing-masing namun kerana ingin menambahkan zuriat kedua-duanya berkahwin satu lagi. Kedua-duanya mendapat liputan akhbar yang kerap namun yang menjadi isu kontroversi adalah perkahwinan yang tidak sah antar Dr. Rosli dan pasangannya Ilyani Mohd Nor.

Boleh dikatakan perkahwinan antara Bung Mokhtar dan Zizie Izatie walaupun nampak kelakar namun ia melalui jalan yang sah dan tidak dijadikan bahan isu dan isteri Bung Mokhtar serta ibu Zizie juga merestui. Tetapi sebaliknya perkahwinan Dr. Rosli yang diarahkan mufaraqah oleh Mahkamah Tinggi Syariah kerana perkahwinan mereka diragui dan ia disyaki dijalankan oleh satu sindiket di Selangor dan kemudian Dr. Rosli berkahwin lagi di selatan Thailand.

Sebagai seorang yang kononnya pejuang Islam dibawah Parti yang berasaskan Islam, di mana letak akhlaknya. Seorang bapa yang bernama Mohd Noor Che Man sanggup membawa kes pernikahan beliau ke mahkamah syariah, sanggup membuat laporan polis di Balai polis Kota Bahru dan sanggup bersengkang mata bersama rakan-rakannya mengepung rumah Dr. Rosli selama 19 jam kerana masih tinggal sebumbung dengan anaknya. Sebagai bapa yang menjaga anak sejak ia dilahirkan sehingga umur Ilyani berusia 30 tahun sanggup mengenepikan kedudukan bapanya, saya tidak fikir inilah cara Islam yang menolak wali sebenar dalam perkahwinan. Walaupun keinginan atau rela hati beliau untuk ikut Dr. Rosli, namun sewajarnya bapa yang ada, ibu yang ada tidak dilihat seperti tidak ada........

No comments: