Friday, July 29, 2011

SPR guna ‘Sistem Biometrik’ elak manipulasi



Di antara kelebihan sistem biometrik ialah:

sistem biometrik membolehkan proses pengesahan pengundi dilakukan secara elektronik. Ini bermakna sistem ini dapat membuat pengesahan terhadap kad pengenalan untuk membuktikan ia dokumen asli (mykad). Sistem simpanan data warga negara yang dikendalikan oleh JPN adalah ‘kalis manipulasi’ dan mempunyai data lengkap setiap individu yang mempunyai Mykad tulen.

Mudah dikendalikan secara telus. Pengundi hanya perlu meletakkan ibu jarinya di alat biometrik dan maklumat yang keluar pada skrin itu sama dengan kad pengenalan pengundi. Sebelum mengeluarkan kertas undi, SPR akan meneliti sama ada nama pembawa kad pengenalan itu tersenarai dalam daftar pemilih atau tidak. Stakat ini ada 12 juta pemilih berdaftar.

Dapat hindari pengundi hantu seperti didakwa pembangkang. Sistem Biometrik mampu mengesan orang yang sama mengundi untuk kali kedua dan sekali gus dapat kesan pengundi hantu. Jika orang yang sama cuba mengundi kali ke dua di tempat lain komputer akan mengesan kesan orang tadi sudah pun mengundi .
Oleh itu, kaedah ini kebal daripada manipulasi dan penyalahgunaan dan penipuan ketika pilihan raya. Cara ini akan dapat memastikan pilihan raya di negara ini dijalankan secara telus, adil dan bersih. Bagaimapun SPR perlu membuat kajian dan persedian ynag rapi supaya tidak timbul masalah ketika dilaksanakan nanti.

No comments: