Friday, February 26, 2010

MAJLIS SAMBUTAN PERAYAAN TAHUN BARU CINA








26 Feb 2010 - Sek. Tinggi Chung Hwa, lebih 1,500 orang telah hadir di dalam Majlis Jamuan Makan Malam Menyambut Perayaan Tahun Baru Cina anjuran Gabungan Persatuan-Persatuan Tiong Hwa Muar yang telah dirasmikan oleh Menteri Besar Johor, YAB Dato' Hj. Abdul Ghani Othman. Turut mengiringi beliau isterinya iaitu YAD Prof. Datin Paduka Dr. Jamilah Arifin, Timbalan Menteri Belia Dan Sukan, Pengerusi Persatuan Tiong Hwa iaitu Dato' Ng Kok Hwa,Pegawai Daerah Muar, YDP Majlis Perbandaran Muar, Ketua Polis Daerah Muar, ADUN Bukit Naning, Ketua UMNO Bahagian Bakri, Ketua UMNO Bahagian Muar, Pengerusi JPMM DUN Bentayan, Pengerusi JPMM DUN Sungai Abong, Ketua MCA Bahagian Bakri, Ketua MCA Bahagian Muar dan ramai lagi yang mewakili persatuan Tiong Hwa termasuk keturunan Hokien, keturunan Hainan, keturunan Hokchiu, keturunan Kwongsai, keturunan Teo Chew, keturunan Hakka dan beberapa lagi keturunan termasuk ketua tokong,ketua penjaja, pengerusi SJKC Sing Hwa,Pengetua Chung Hwa High School.

Pertemuan ini adalah penting bagi menunjukkan sokongan masyarakat Cina terhadap kerajaan yang diikrarkan oleh Pengerusi Tiong Hwa, beliau berharap agar kerajaan akan lebih memantau projek-projek pembangunan yang dilihat menghadapi masalah, memastikan sikap kakitangan kerajaan yang turun ke padang, efisien dan komited, memohon tapak tanah untuk pembinaan replika tarian singa memandangkan pasukan tarian singa dan naga telah memenangi 32 kali kejohanan di peringkat antarabangsa.

YAB Menteri Besar juga telah meluluskan peruntukan sebanyak RM 650,000.00 bagi melaksanakan peromohonan yang diminta oleh masyarakat Tiong Hwa termasuk sekolah, persatuan penjaja, tokong dan diharapkan sokongan yang baik dan padu dapat diteruskan kepada kerajaan Barisan Nasional. Beliau juga membandingkan Daerah Muar dengan Daerah lain yang mempunyai keunikan tersendiri dengan masyarakatnya yang mempunyai persefahaman yang baik. Toleransi antara kaum amat penting sepertimana yang dibawa oleh Perdana Menteri dan hasilnya adalah kemajuan ekonomi negara yang bertambah pulih. Muar juga dikenali sebagai bandar pengeluar perabot terbesar di Malaysia dan mempunyai pasukan tarian singa dan naga yang dikenali.

Kehadiran Ahli Parlimen Bakri iaitu DAP hendak menyerahkan memorandum di dalam majlis makan tidak kesampaian apabila dihalang oleh pihak berkuasa memandangkan program tersebut adalah sokongan rakyat terhadap Barisan Nasional.

SYABAS DAN TAHNIAH KEPADA KAUM TIONG HWA DAN HARAPANN YANG TINGGI UNTUK MEMASTIKAN KITA BERSAMA DI DALAM MEMENANGI PILIHANRAYA AKAN DATANG.

No comments: