Monday, March 8, 2010

Kursus Kepimpinan Gerakan Belia 4B Parlimen Bakri Bersama Pelajar STPM

Peserta bergambar kenangan bersama Dato' Saipolbahari, Pengarah JASA Johor dan jurulatih JASA Negeri Johor
Gambar kenangan bersama Pegawai Daerah Mersing Dato' Hj. Abdul Razak bin Hassan selepas daripada ceramah yang diberikan
Para peserta mengadakan tarian poco-poco
Bacaan tahlil yang dibawa oleh Hj Nizam Al Bakri dan kuliah maghrib yang disampaikan oleh En. Mardi Ngadino

Seramai 61 belia bersama pelajar STPM telah mengikuti Kursus Kepimpinan yang diadakan pada 5-7 Mac 2010 yang diadakan di Teluk Gorek, Mersing. Kursus selama 3 hari 2 malam diisi dengan jati diri pelajar Melayu, kepimpinan, kemahiran berkomunikasi, santapan rohani, tayangan kemerdekaan, berdebat dan kemahiran fizikal. Program yang bercorak santai tetapi penuh pengisian dilihat memberikan kesedaran kepada para peserta yang menyedari tentang pentingnya mempertahankan negara Malaysia.
Ceramah daripada Pegawai Daerah Mersing turut diberikan bagi memberikan suntikan semangat yang baru kepada para peserta yang dilihat pentingnya pegawai kerajaan yang mempunyai semangat dan tanggungjawab kepada keselamatan negara. Beliau turut menekankan soal perpaduan di kalangan masyarakat yang bermula pada diri sendiri agar negara tidak mudah dipermainkan oleh pihak luar. Para peserta ditekankan soal membuat inovasi dan kreatif dalam memaksimakan sumber alam negara yang banyak, jika dilihat pada ketika dulu sumber ekonomi negara seperti bijih timah telah dibawa ke Eropah memandangkan masyarakat ketika itu tidak mempunyai pengetahuan yang baik.

Di dalam majlis penutupan Dato’ Saipolbahari bin Hj. Suib selaku pimpinan Bakri turut menekankan soal jatidiri Melayu dan Islam agar ia dapat bertahan pada masa akan datang. Generasi muda adalah pewaris negara yang akan menyambung perjuangan pemimpin pada hari ini dan kita yang berhutang pada kerajaan mestilah membayar hutang tersebut kepada anak-anak generasi akan datang agar mereka juga menikmati apa yang kita nikmati.

No comments: