Friday, February 12, 2010

MAJLIS SAMBUTAN TAHUN BARU CINA

12 Feb 2010 jam 8.00 malam, satu Majlis Perasmian Menara Jam dan Sambutan Tahun Baru Cina anjuran bersama JKKK Bukit Bakri dan KRT Bukit Bakri telah diadakan. Seramai 250 orang telah hadir di dalam majlis tersebut. Antara pemimpin yang hadir adalah YB. Datuk Abdullah Ali (ADUN Bukit Naning), En. Sia Ka Tuan (Pengerusi JKKK Kampung Baru), En. Chris Lee Ching Yong (Pengerusi JPMM DUN Bentayan), Hj. Mohd Fuad Tukirin (Ketua Pemuda UMNO Bakri), En. Ali bin Tukiman (mewakili YDP MPM), En. Aridas (Pengerusi MIC Bakri), En. Rumsani Abd Rahman (Pegawai Perpaduan Muar), En. Lee Poh Ping (Ahli Majlis Perbandaran Muar) dan Mohd Radzi Amin (Pegawai JASA Daerah Muar.

Majlis dimulakan dengan persembahan gendang harimau bagi menerima acara sambutan daripada The Bakri Chinese Art Of Self Defence kemudian berjalan ke tapak perasmian jam besar yang terletak di selekoh jalan Bakri. Acara bunga api turut dijalankan dan diikuti dengan ucapan En. Sia Ka Tuan yang mengucapkan jutaan terima kasih atas kehadiran. Kemudian ucapan Chris, namun ketika Chris naik ke pentas, Ahli Parlimen Bakri iaitu Er Teck Hwa bersama kumpulannya sekitar 20 orang telah datang ke meja utama dan bersalaman dengan jemputan. Selepas itu beliau meminta tarian gendang harimau dimainkan untuknya dan selepas itu beliau naik ke pentas dengan menyerahkan sampul surat kepada Chris. Beliau dengan lagaknya yang tidak menghormati majlis orang dianggap pengacau yang kononnya ia buat kerja. Kemudian beliau bersama kumpulannya telah pergi ke tempat jam besar dengan memacak sign board Tapak Pelupusan Sampah dan menunjukkan kepada media tentang soalan yang dibawa ke Parlimen.

Majlis diteruskan dengan ucapan Chris dan di dalam ucapannya beliau menekankan isu tapak pelupusan sampah amat penting untuk ditangani, Ahli Parlimen Bakri mempunyai harapan yang tinggi untuk beliau menyelesaikan isu sampah ini. Kemudian majlis diteruskan dengan ucapan ADUN Bukit Naning yang menyatakan bahawa isu sampah telah diambil tindakan oleh pihak kerajaan. Pihak kerajaan amat peka untuk menangani masalah ini. Beliau sendiri telah bawa isu ini ke Dewan Negeri Johor ,Mesyuarat Tindakan Daerah dan Majlis Perbdandaran Muar. Tapak ini hanyalah sementara dan ia pasti akan dtutup,namun beliau meminta kepada penduduk agar bersabar seketika kerana tapak baru telah dikenalpasti namun ia memerlukan kajian daripada Jabatan Alam Sekitar untuk melihat kesannya di tapak pelupusan yang baru.

Daripada tindakan yang diambil oleh Ahli Parlimen Bakri telah menunjukkan beliau sendiri tidak berjaya menangani permasalahan sampah dan menyerahkan kepada Chris untuk menguruskan isu ini, ini menunjukkan seolah-olah berliau sendiri seperti menyerahkan mandat kepada Chris untuk menyelesaikan perakara ini. Jelas menunjukkan pembangkang tidakmampu melakukan apa-apa dalam menyelesaikan masalah rakyat, mereka hanya boleh bawa dan bercakap yang peranan itu boleh dimainkan oleh sesiapa sahaja jika diberikan jawatan wakil rakyat.

No comments: