Thursday, January 12, 2012

Tahun 2012 Tahun Cabaran Untuk BN dan PR

Tahun 2012 merupakan tahun yg amat penting bagi rakyat Malaysia menentukan masa hadapan negara dari sudut mandat memerintah negara. Jika dilihat tahun 2008 keadaan politik yang berlaku kucuk mengejutkan kedua belah pihak, ia dipanggil tsunami politik atau perubahan politik secara tiba-tiba. Pada tahun 2004 ia amat menggalakkan untuk Barisan Nasional kerana mempunyai prestasi yang sangat cemerlang jika dibandingkan pada PRU sebelumnya.

Namun pandangan penulis kali ini lebih menjurus pada keputusan PRU 13 kerana ia menentukan masa hadapan kelangsungan kedua-dua parti. Bagi UMNO dan BN amatlah mustahak untuk menentukan keputusan yang cemerlang pada pilihanraya kali ini, rekod tanpa kalah selama ini perlu dipertahankan, bukan sahaja mahu mendapat majoriti 2/3 malah kerusi negeri-negeri yang tumbang perlu diambil semula. Tempoh 4 tahun selepas dinafikan kemenangan 2/3 amat penting untuk jentera dan orang BN bermuhasabah dan bertindak mengikut kehendak akar umbi.Transformasi yang dibuat oleh Perdana Menteri sangat menakjubkan sehingga rakyat berpendapatan bawah RM 3,000 menikmati faedah terus. Bukanlah mudah untuk menguruskan penduduk malaysia yang menjangkau hampir 29 juta orang, namun kegigihan yang ditunjukkan oleh Najib dan jentera transformasinya perlu dipuji kerana landskap politik agar berubah. Najib menghadapi kesusahan kerana situasi yang diwarisi dalam keadaan yang membimbangkan. Namun kegigihan Najib harus diakui dan wajarlah jika beliau diberikan nama BAPA TRANSFORMASI. Namun tidak cukup Najib untuk berubah,paling mustahak adalah parti yang menjadi juara rakyat,inilah imej sebenar yang rakyat mahukan. Sifat buruk yang ditomah seperti politik wang, tidak turun padang, pilih bulu dan tidak prihatin perlu dikikis.Kali ini tunggul yang diletakkan tidak memihak lagi untuk BN.

Bagi PR pula, adalah diakui serangan bertali arus dan kegigihan pembangkang perlu dipuji. Usaha untuk menawan Putrajaya dengan apa jua sekalipun tetap diteruskan, strategi yang dimainkan oleh PR cukup ampuh dan bersatu, mereka tidak lagi menghiraukan peranan polis dan keputusan mahkamah, apa yang penting slogan RAKYAT MENJADI HAKIM sering terbit dibibir pemimpin mereka. Ceramah kecil dan besar sentiasa menjadi,sasaran yang dijangka kadangkala melebihi malah berduyun-duyun hadir. Penglibatan mahasiswa juga dikaitkan apabila Soladariti Mahasiswa Malaysia telah berani menurunkan bendera PM di PWTC dan membuat himpunan haram di UPSI pada jam 1.00 pagi. Namun PR menghadapi dilemanya sendiri iaitu tempoh sepenggal yang diberikan oleh mandat rakyat masih banyak yang belum tertunai malah janji baru untuk meyakinkan pengundi tetap dibuat. Isu pemecatan Hasan Ali,isu keluarnya sekutu kuat Anwar Ibrahim seperti Dato Nala, Chandra Muzafar, Ezam Md. Nor,Anwar Shaari dan pelbagai lagi pimpinan telah menolah Anwar Ibrahim.Terdapat juga pimpinan Ahli Parlimen yang keluar dan menyertai konsensus bebas seperti Datuk Seri Zahrin, Tang Te Beng, Datuk Zulkifli Nordin, Wong Meng Chu (Wangsa Maju).Isu makin parah apabila kes seks luar tabii dan akuan sumpah hubungan seks dengan pelacur Cina masih berterusan dan BN terus menerus menjadikan senjata untuk menyerang.

Namun apa yang penulis lihat, kali ini kedua-dua Parti akan bertempur habis-habisan di atas padang yang hampir rata dan penggunaan pemerhati antarabangsa akan diperluaskan sebagai tekanan kepada pilihanraya yang lebih adil dan bebas.

No comments: