Thursday, November 24, 2011

Rasional Mahasiswa Dibenarkan Politik

Keputusan YAB Perdana Menteri meminda AUKU Perkara 15 dengan membenarkan mahasiswa dibenarkan berpolitik adalah satu keputusan yang berani untuk membenarkan mahasiswa yang berusia 21 tahun ke atas untuk berpolitik. Ini akan menjadikan mahasiswa akan lebih kreatif berdaya saing dan mampu berfikir lebih jauh berbanding keadaan sedia ada.

Namun apa yang saya nak sentuh adalah mahasiswa perlulah mengetahui core bussines sebenarnya. Belajar sehingga tamat dan mendapat ijazah adalah satu keutamaan asal yang diharapkan oleh ibu bapa dan keluarga serta masyarakat. Pengalaman sebagai siswa saya akui bukan semua orang mempunyai minat dalam politik malah boleh saya anggarkan 70 % tidak kisah tentang politik di peringkiat kampus.Mereka mengundi calon yang bertanding bukanlah mengetahui siapa orang tersebut malah hanya kerana terikut dengan kawan-kawan. Namun semangat politik di luar kampus memang mempengaruhi senario politik didalam kampus.

Saya berpandangan adalah wajar mahasiswa yang berpolitik perlu mengetahui batasnya, perjuangan yang nak dibuat adalah untuk kemajuan negara bukanlah untuk agenda politik kumpulan tertentu. Tidak boleh hipokrit dalam perjuangan dan penuh kejujuran serta keikhlasan demi kebaikan agama bangsa dan negara.

No comments: