Thursday, January 15, 2009

Pencapaian UPSR Johor Merosot Punca Bahasa Inggeris

Salam saudara, baru ini Pengarah Pelajaran Johor telah memaklumkan bahawa pencapaian 5A dalam UPSR tidak sampai 5,000 orang di seluruh Johor. Beliau sendiri mengakui Bahasa Inggeris adalah punca kejatuhan pencapaian pelajar di Negeri Johor. Pelajar hanya lulus penuh bagi 4 subjek tetapi gagal dalam Bahasa Inggeris. Malang sekali nasib pelajar tahun 2008 jika dibandingkan dengan pencapaian di Negeri Terengganu. Tahniah saya nak ucapkan kepada pelajar, ibu bapa dan guru-guru di Terengganu.

Kalau dilihat dari sudut perjuangan politik di negeri Johor yang menolak Sains dan Matematik diajar dalam Bahasa Inggeri ada benarnya. Bukan pencapaian cemerlang subjek yang hendak difikirkan tetapi yang lebih mustahak adalah memartabatkan Bahasa Melayu itu sendiri. Seolah-olah tiada keyakinan bahawa Bahasa Melayu mampu bersaing diperingkat dunia walhal penutur bahasa Melayu di rantau ini cukuplah ramai. Renungkanlah kembali Dasar Bahasa Kebangsaan yang mahukan Bahasa Melayu dimartabatkan.

Tiada persediaan dikalangan guru, kekurangan peralatan, kekuatan asas pelajar dan banyak aspek lagi yang memberi kesan kepada pelajar, kasihan juga saya lihat pelajar,sudahlah banyak kerja nak kena buat,bayaran yuran sekolah rendah dan agama juga membebankan malah pelajar ini sedang diuji oleh dasar kerajaan yang belum dapat dilihat hasil sepenuhnya.

1 comment:

Anonymous said...

Salam Saudara Radzi...

Adalah benar bahawa agak mengecewakan apabila keputusan BI dalam UPSR kurang memuaskan dan seperti tiada peningkatan. Banyak pihak yang menyalahkan pelaksanaan ETEMS dimana pengajaran Sains n Maths dilakukan dalam B. Inggeris. Sesungguhnya pelaksanna ini bukanlah untuk menidakkan keberkesanan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan. Ianya bertujuan untuk membentuk geberasi yang berdaya saing selaras dengan arus globalisasi masa kini. Kebanyakan buku-buku rujukan masa kini adalah di dalam B. Inggeris, malahan journal2 terbaik juga di dalam B. Inggeris. Jika tidak dimulakan dari sekarang maka generasi kita terutama yang berbangsa melayu akan lebih ketinggalan. Mengapa kita hanya ingin menentang dan membatalkan pelaksanaan yang telah dijalankan selama 6 tahun ini? Mengapa kita tidak mencari jalan penyelesaian kepada permasalahn ini? Guru-guru telah dihantar kursus bagi memastikan mereka mampu mengajar Sains n maths dalam BI. Malah disekolah-sekolah juga wujudnya Sistem Bimbingan Taulan ataupun Buddy system dimana jika mereka menghadapi masalah mereka boleh merujuk kepada guru yang sememangnya opsyen BI. ABM pun banyak dalam BI sekarang ini seperti CD pengajaran yang dibekalkan untuk pelajar Tahun 1.Sebenarnya, pelajar itu sendiri perlu mangambil inisiatif sendiri untuk belajar dan galakan ibubapa adalah penting. Setiap maltamat tidak akan dicapai dalam jangka masa yang pendek. ^ tahun adalah satu jangka masa pendek dan masih awal untuk mengatakan yang Etems itu gagal. Malaysia juga tidak membangun hanya dalam masa 6 tahun.Jangka masa panjang diperlukan dan indikator2 tertentu perlu dilaksanakan. Kebanyakan pelajar2 yang menhadiri kelas2 tambahan yang dianjurkan oleh PIBG sekolah tidak menumpukan perhatian malahan datang ke kelas tambahan hanya untuk bersuka ria berjumpa kwn2 n bermain2. Jangan cepat melatah dengan mempersoalkan martabat B. melayu. Seharian di sekolah, di rumah, atau dimana-mana sahaja B. melayu tetap no 1 dan digunakan setiap saat, setiap minit dan setiap jam.Maka bolehkan kita katakan dengan mempelajari Sains n Maths selama 270 minit setiap subjek selama 5 hari persekolahan boleh mengugatkan kemartabatan B. Melayu sebagai bahasa kebangsaan?? Memenag tidak salah pandangan dan pendapat untuk memastikan B. Melayu mapu bersaing di peringkat antarabangsa. Malahan sekarang ini, ramai pelajar dari universiti luar negara yang bukan berbangsa melayu yang mengambil pengajian dalam bahasa melayu dan boleh berbahasa melayu.Tetapi bagi memastikan generasi kita ini mampu bersaing dengan dunia luar yang semakin menbangun kita perlu mendidik agar mereka memahami B. Inggeris. Cuba kita bayangkan betapa bangganya kita jika anak kita kalau dapat melanjutkan pelajaran ke UK, USA, Australia atau mena2 negara luar. Tp bolehkan mereka survive ngan kehidupan disana jika mereka tidak mampu berkomunikasi dalam BI dimana semuanya dalam BI malahan buku-buku rujukan juga dalam BI..Adakah kita ingin lihat anak kita gagal? Bak kata pepatah.. 'BERAKIT-RAKIT KE HULU, BERENAG-RENANG KE TEPIAN, BERSAKIT-SAKIT DAHULU, BERSENANG-SENANG KEMUDIAN'...Yang penting sebagai ibubapa dan masyarakat kita seharusnya menggalakkan anak kita untuk belajar dalam BI sekurang2nya mampu memahami dan berkomunikasi dalam BI dan bukan hanya mengutuk dasar dan pelaksanaan yang telah dibuat. Ya,mmg ramai yang gagal adalah bangsa melayu oleh yang demikian kita harus mencari jalan agar anak-anak melayu ini mampu bersaing dengan bangsa lain seperti mana orang cina belajar bahasa melayu..Malahan kalau dilihat sekarang ini bahasa melayu pun ramai anak-anak melayu yang x dapat score. Mengapa dan kenapa??? Itulah yang kita harus renungi..