Friday, January 16, 2009

Aduhai Pemimpin Pakatan Rakyat

Tamparan hebat untuk PAS apabila Pengerusi DAP Karpal Singh mengugut untuk DAP keluar dari Pakatan rakyat jika PAS tetap meneruskan agenda pelaksanaan hukum hudud jika Pakatan Rakyat memerintah negara ini. Ini kerana agenda tersebtu tiada dalam manifesto 2004. Isu ini timbul setelah Naib Presiden PAS, Husam Musa menyatakan PAS tetap melaksanakan Hukum Hudud semasa perdebatan dengan wakil BN.

Malah Pesuruhjaya PAS Kedah, Azizan Razak dilihat Karpal terlalu angkuh kerana tidak memahami dasar perjuangan yang dibawa oleh PAS walaupun tidak termasuk di dalam manefesto, malah beliau juga membandingkan pakatan BN terdapat UMNO, MCA, MIC dan pelbagai lagi yang memperjuangkan agenda parti masing-masing walaupun mereka di dalam pakatan dan perkara ini haruslah dicontohi.

Saya kasihan lihat parti PAS yang mempunyai hasrat yang murni dan mulia tetapi dikekang dek DAP yang tidak faham tentang perjuangan PAS. Kadangkala ikatan Pakatan Rakyat sendiri tidak kukuh bila ada isu-isu sensitive di antara mereka malah menjadikan Pakatan BN lebih rasional. Cumanya saya berpandangan jika PAS ingin meneruskan hasrat melaksanakan hukum hudud, saya persilakan kerana ia hukum Allah yang perlu dijalankan di atas muka bumi ini. Cumanya untuk memudahkan pelaksanan hukum tersebut, saya melihat adalah lebih baik PAS bergabung semula dengan UMNO yang sama-sama Islam dan sama-sama Melayu. Malah anak YB PAS pun berkahwin dengan anak YB. UMNO. Jangalah terus menerus bersengketa, UMNO dan PAS boleh duduk semeja untuk kepentingan agama, bangsa dan negara. Jangan terlalu ego baik UMNO mahupun PAS, kuasa boleh dicari tetapi jika agama, bangsa dan negara kita hilang sipa harus dipersalahkan.

No comments: