Isu ini telah banyak kali dibangkitkan, terbaru ADUN Bukit Naning YB. Datuk Hj Abdullah bin Md Ali telah membawa isu ini ke Mesyuarat Tindakan Daerah iaitu pada 30 Januari 2013. Pegawai Daerah Muar Tn Hj Abd Rahman Mohamad Dawam memberikan respond yang baik bagi mengatasi masalah kemalangan yang kerap di Air Hitam.
Di sini saya postkan memorandum bagi permasalahan kemalangan maut di Air Hitam :
TARIKH : 30
JANUARI 2013
HARI : RABU
TEMPAT : PEJABAT
DAERAH MUAR
1. PENDAHULUAN
Isu keselamatan jalan raya di Bukit Naning telah
menjadi satu isu utama. Isu ini telah menjadi kerisauan penduduk setempat.
Kekerapan jumlah kemalangan telah mengakibatkan
angka kematian sentiasa meningkat. Bukan sahaja kemalangan kecil ia juga
melibatkan kemalangan maut yang melibatkan penduduk setempat.
Keadaan geografi sepanjang jalan bermula batu 13
sehingga batu 20 Air Hitam adalah bergelombang. Ini kerana tanah bergambut dan
penggunaan kenderaan berat telah mengakibatkan struktur jalan tidak rata.
Keadaan bahu jalan yang tidak rata telah mengakibatkan pengguna sering mengelak
kenderaan mereka ketika melalui jalan yang tidak rata. Jumlah peningkatan
kenderaan setiap hari turut menyumbang kepada peningkatan kemalangan.
Oleh itu satu perancangan dan tindakan yang
komprehensif perlu dilakukan bagi mengatasi permasalahan yang timbul. Peranan
daripada jabatan terbabit seperti Pejabat Daerah, JKR, JPS, Polis, JPJ, MKJR
dan NGO turut memainkan peranan penting bagi membantu mengurangkan dan
mengelakkan kemalangan dari terus berlaku. Pembentukan sikap dan sahsiah diri
ketika memandu amat penting bagi merealisasikan agenda mengatasi kemalangan
jalan raya di kawasan Bukit Naning.
Penduduk meluahkan rasa sangat kecewa terutamanya
mereka yang menjadi mangsa kemalangan akibat kecuaian pihak lain. Kekecewaan
ini telah berterusan dan ada yang menganggap Jalan Air Hitam Muar sebagai
perangkap maut. Penduduk juga telah memberikan pelbagai cadangan bagi mengatasi
permasalahan kemalangan yang kerap berlaku dan mengorbankan nyawa penduduk.
2. PERISTIWA KEMALANGAN
Kami tidak mempunyai data yang lengkap dan memohon
kepada pihak berwajib untuk menyenaraikan peristiwa kemalangan bagi memperkukuhkan
lagi isu ini. Namun begitu kami cuba menyenaraikan beberapa kemalangan yang
berlaku di sepanjang jalan bermula batu 12 sehingga batu 20 Air Hitam.
Bil.
|
Tempat
|
Tarikh
|
Catatan
|
1
|
Batu 14 Air Hitam
|
23 Jan. 2013
|
Seorang guru Sek. Keb.
Bukit Naning dan 2 anak maut dihempap konkrit. Perlanggaran antara lori dan
kereta.
|
2
|
Batu 16 Air Hitam
|
16 Oktober 2012
|
Seorang Guru Besar Sek
Agama Bukit Naning maut berlanggar dengan lori
|
3
|
Batu 17 Air Hitam
|
23 Jan 2012
|
Sebuah treller mengheret
penunggang motosikal (Pn. Rusmi Mahfoz) dan terposok di bawah treller
|
4
|
Batu 11 Jalan Bakri
|
19 Nov 2012
|
Kemalangan antara kereta
Proton Saga dan Lori
|
5
|
Parit Samad Air Hitam
|
26 Jan 2012
|
Kemalangan melibatkan
motosikal dan basikal
|
6
|
Batu 16 Air Hitam
|
16 Dis 2012
|
Kemalangan sebuah kereta
Proton Iswara masuk parit JKR
|
7
|
Batu 21 Air Hitam
|
22 Okt 2011
|
Pn Marhamah Kasiran
meninggal akibat kemalangan kereta
|
8
|
Batu 12 Air Hitam
|
28 Apr 2011
|
Sebuah Pajero (Mohamad
Azarul Akmal Md Ramlan) mengelak lopak
air dan bertembung dengan treller
|
3.
CADANGAN PENYELESAIAN
Dalam mengatasi masalah ini, kami dapati beberapa
cadangan perlu dilakukan segera bagi menangani permasalahan kemalangan maut di
jalan sepanjang Air Hitam. Di antaranya adalah :
3.1
Mengadakan dialog
penduduk bersama jabatan kerajaan yang terlibat bagi menangani masalah
kemalangan maut di Jalan Air Hitam
3.2
Mengadakan solat
hajat di seluruh masjid Air Hitam
3.3
Membaiki keadaan
jalan yang tidak rata
3.4
Menambak bahu
jalan setinggi jalan tar
3.5
Menambahkan
perabot jalan termasuk lampu amaran
3.6
Memasang bill
board bagi tujuan kesedaran
3.7
Memasang papan
tanda kalimah Allah sepanjang jalan
3.8
Mengadakan
sekatan jalan raya bagi tujuan pemeriksaan kenderaan berat
3.9
Meletakkan
anggota JPJ bagi memantau kenderaan yang menyalahi peraturan
3.10 Mengadakan “speed trap” oleh pihak Polis
3.11 Mengedarkan risalah kempen kesedaran oleh MKJR
3.12 Mengadakan pemantauan oleh pihak SPAD
3.13 Mengenakan tindakan tegas dan keras ke atas pemilik
kenderaan dan pemandu yang menyalahi peraturan
3.14 Pemasangan AES di Jalan Air Hitam
3.15 Melebarkan jalan Air Hitam
3.16 Menyediakan laluan motosikal
3.17 Mengurangkan had laju sedia ada iaitu dari 90 kmj
kepada 70 kmj bagi kereta manakala lori berat kepada 60 kmj
4.
PENUTUP
Adalah diharapkan langkah yang tegas dank eras perlu
dilakukan dengan segera bagi mengelakkan lebih ramai yang akan menjadi mangsa
kemalangan maut. Pihak kerajaan yang memainkan peranan utama seperti Pejabat
Daerah Muar, JKR Muar, JPS Muar, Polis, JPJ, MKJR dan SPAD perlu bertindak
segera bagi menangani kemelut penduduk setempat. Usaha membaiki sikap pengguna
jalan raya dapat diatasi jika mereka didisplinkan dengan peraturan dan
penguatkuasaan yang berterusan.
Daripada :
(YB. Datuk
Hj. Abdullah bin Md. Ali)
ADUN Kawasan Bukit Naning
No comments:
Post a Comment